maandag 22 februari 2010

Kraamcadeautjes op girafse wijze

Vanavond ga ik met 2 collega's het kersverse dochtertje van collega I. bezoeken. Bij kraambezoeken horen natuurlijk cadeautjes en vanaf de aankoop van mijn naaimachine dienen deze handgemaakt te zijn. Dus ging ik afgelopen week aan de slag.
Het kind werd geboren begin januari, het bezoek meer dan een maand gepland en toch speel ik het klaar om woensdag pas aan de cadeaus te beginnen, met de nodige stress en weinig uurtjes slaap als gevolg.

Maar soit, de cadeautjes dus: we gingen voor een simpele slab, een boekje en een girafknuffel. De knuffel moest een giraf zijn, want daar hoort een hele anekdote bij die ik u op dit moment zal besparen.

Gelukkig begon ik aan dit karwei niet alleen. Hieronder stel ik alvast mijn splinternieuwe assistenten voor:



(vlnr: magische stift, biaismaker en bamboo duw-ding)
Over de magische stift las ik al op een aantal sites en ik ben nogal beïnvloedbaar dus moest ik nog vlug langs de veritas. Ik vond geen bijpassende biais voor het slabje dus een biaismaker stond ook op het lijstje (jammer genoeg totaal uitverkocht in de veritas, maar gelukkig nog in voorraad bij 't wolwinkeltje). Tja, en zoals ik reeds schreef ben ik nogal snel beïnvloedbaar en toen ik dit zag, was ik er van overtuigd dat ik dat nodig zou hebben voor mijn giraf te maken.

Voor de giraf heb ik eerst 3(!) proefexemplaren gemaakt. Eentje had een te hoog lamagehalte volgens de collega's, ikzelf vond hem nochtans zeer mooi. En dankzij de richtlijnen die ik via email mocht ontvangen van hutsefluts, was het mij nog goed gelukt ook. Voor degene die zelf zo een giraf/lama willen kopen, kijk dan zeker even in haar online winkeltje.
Terug naar de giraf die niet op een lama mag lijken: proefexemplaar twee bestond enkel uit de nek en kop (goedgekeurd) en dan toch voor de zekerheid nog een volledig exemplaar geproefdraait (eveneens goedgekeurd!).
Als ik had geweten dat het zo simpel kon...
Proefexemplaren worden hier in restjes of zelf gewoon in lelijke stofjes gemaakt en een hoopje giraf ziet er dan als volgt uit:

Op naar het volgende cadeautje: een slab. Ik wou al lang eens iets met badstof doen en Ella overtuigde mij dat het niets was om schrik voor te hebben.
Het appliqueren op badstof was inderdaad een makkie, maar zelf biais maken was wat minder. Twee avonden probeerde ik om op deze manier meterslange biais te maken om uiteindelijk toch strook per strook aan elkaar te naaien. Maar geef nu toe het resultaat mag er toch wel wezen:



Leonie heeft ook nog een grote broer en uit ervaring weten we dat het belangrijk is om die ook niet te vergeten: dus toverde ik voor de eerste keer ook nog een knikkerzakje uit mijn mouw:


Ik volgde deze instructies en moet zeggen dat het (bijna) een makkie was.

8 opmerkingen:

  1. Oooh, supermooi allemaal! Die biais is precies toch wel goed gelukt hè? Ik zou mij ook eens zo'n machientje moeten aanschaffen. Wat kost zo'n ding juist? Ik vind uw giraf heel geslaagd hoor! Je gaat wat kindjes blij maken denk ik (en eigenlijk vooral de mama volgens mij, hihi). Dat knikkerzakje ga ik ook eens maken... best wel een multifunctioneel zakje, lijkt me nog leuk om andere cadeautjes in te 'verpakken'. Veel plezier op kraambezoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geduld om een perfecte giraf te maken! Het zijn hele mooie kadootjes geworden!
    (en leuke blog trouwens, ik kwam hier terecht via moosmade)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke blog heb ik hier gevonden van al weer zo'n leuke creatieve dame!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Badstof, rode vichyruitjes & een vlindertje, komt me precies bekend voor. Het is net alsof we hebben samengewerkt! :)
    Knap gedaan hoor, ik denk dat ik me ook zo'n biaismakerding moet aanschaffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een biaismaker? een nieuwe wereld gaat voor mij open, ik wist niet eens dat dat bestond!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Severien, Sese en Ella ik kocht mijn biaishulpje in Leuven, je hebt ze in verschillende breedtes en de mijne is denk ik 25cm en koste rond de 10 euro. Als beginner vind ik het wel heel handig dat het zo breed is.
    Ik begon er met heel schrik aan, maar het valt eigenlijk wel goed mee, je steekt er wel wat tijd in om de band te knippen en aan elkaar te stikken, maar ik maak steeds extra veel zodat ik een voorraadje in mijn naaidoos heb steken.
    @iedereen merci voor de leuke complimenten

    BeantwoordenVerwijderen