maandag 28 november 2011

de traagste naaister ever

Ik viel als een blok voor deze Hoodie en ik was duidelijk niet de eerste of enigste. Als je eens duikt in het fotoarchief van de Heidi & Finn Flickr-pool kan je zien hoe hard het patroon in de smaak valt bij naaiend Vlaanderen.
(deze foto's zijn van de hand van een bb*, misschien herkent u haar muurtje wel?)

Zij maakte hem omkeerbaar, zij als omkeerbaar golfje en ook ik wou een specialeke. Ik wou hem omkeerbaar met boord onderaan, een uitdaging die ik samen met mijn naaijuf aanging.
Ik won raad in bij haar in verband met de maat en ze vertelde dat het patroon aan de kleine kant uitvalt. Ik knipte voor mijn kleuter van 4 het patroon voor een 5-jarige en voegde overal nog 1 cm extra toe. Bij nader inzien had ik dat beter niet overal gedaanWant de boord en kap zijn nu gigantisch. Maar liever een gigantische kap dan een te kleine hoodie.

Hoe je truitjes omkeerbaar moet maken legt Missy N heel duidelijk uit op, ik vloekte enkel op mijn boord onderaan die ik biaisgewijs moest bevestigen. Knoopsgaten in tricot maken dat durfde ik dan weer aan dankzij de duidelijke tutorial van Polkadotjes en Mamasha gaf mij nog een extra tip: maak uw knoopsgaten een beetje kleiner dan uw knoop, want tricot dat rekt. Zalig toch al die tips op het net, held kijkt nog steeds verbaasd toe als ik mijn laptop naast mijn naaimachine installeer.

Ik ben een trage naaister en deed er dan ook maanden over om deze hoodie gemaakt te krijgen. Ik knipte mijn patroon tijdens mijn lunchpauzes, mijn stof bij de stoffen madammen en bij het Leuvens stiksel en het assembleren gebeurde grotendeels in de naailes. Drie maanden na het afprinten van het patroon kan mijn jongste hem dan eindelijk trots aan u tonen.

Mijn jongens zetten hun beste beentje voor bij de fotoshoot, die vooraf ging aan een heuse styling. Ze zetten hun favoriete muziek op en gingen helemaal löss. Hun muzieksmaak mag er wezen: ze zijn fan van Gotye "kutmejah", The White Lies "dat met het ziek meisje", Elbow "pelenboog", Editors "met de twee bergen" en Lenny Kravitz "die meneer met dezelfde naam als de hond van op de boerderij in Ierland". Deze mama speelde DJ (moest hard nadenken bij hun omschrijvingen van het aangevraagde nummer) en hanteerde het fototoestel met een grote glimlach op het gezicht.


De broek die hij aan heeft is ook zelf gemaakt, maar daar vertel ik jullie in een volgende post meer over.


* bb= bekende blogster

24 opmerkingen:

  1. Jaaaa, tuurlijk herkennen we het muurtje! De foto's zijn de max en ik ben superfan van uw hoodie (en van u natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij staat er in ieder geval fantastisch mee en het ziet er naar uit dat die 2 kapoenen serieus wat fun hadden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is echt mooi geworden! De kleuren staan hem ook heel erg goed. En die grote kap valt niet zo hard op hoor. Thijs heeft de kap van die Heidi en Finn ook nooit op, niet diep genoeg...
    Die foto met de kleinste op de rug van de grootste is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @An: je zal hier niet makkelijk foto's vinden waarop mijn jongens herkenbaar zijn, maar deze vond ik zelf zo mooi. Dus werden de principes even overboord gegooid.
    @Nele en Mll Belle: merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij straalt, en ze stralen! Heel geslaagd met die boord onderaan, vind ik, maakt hem nog net iets jongensachtiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sofievandenaailes29 nov 2011, 07:39:00

    Heel geslaagd, Kir! Schone hoodie en té cute ventjes :D (die muzieksmaak! ik heb geweldig moeten lachen, en dat is wel een prestatie zo vroeg op de dag)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat geweldig mooi gemaakt en knap afgewerkt en een leuk patroontje en prachtige stofkeuze, jaaaaa niet dan lof hier over je werk.En dan die broek... ben nieuwsgierig naar de volgende post.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De Hoodie is prachtig !!! Maar het verhaal rond de muziekkeuzes heel grappig (en heel herkenbaar bij mijn jongens)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Traag, maar wel super gelukt. En bedankt voor het op een rij zetten van alle tips... ik heb dat patroon ook op de 'wachtstapel'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel geslaagd! En met de mooie paddestoeltjes, die heb ik ook nog liggen in de gewone katoenen versie.
    En wat een toffe zonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh de helden van mijn Nils op foto! Hij is echt zo mooi Kir, keigoe gedaan! En trage naaister daarbij vermeld je dan ook best 'duizendpoot' en 'constant in de weer voor het goede doel en daarom niet constant naaiend'. Al moet je het meer doen, want 't is zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @mamasha: ooooh zo lief!!!!!
    Merci voor de lovende woorden
    , maar veel eer gaat naar jou hoor. Zonder jouw XY files was ik nooit aan het tricothoofdstuk begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De jongens hebben duidelijk genoten van de fotosessie! En wat is de hoodie mooi geworden! Goed gedaan Kir!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die mooie kleuren spatten van mijn scherm! Keischoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het zijn hele leuke foto's geworden. De hoodies zijn heel knap geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt geweldig schoon! En snelheid is niet het belangrijkste he, integendeel! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk! En wat een ferme mannen! PS: is het toevallig "DE" broek??? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. trage naaister? Maar je hebt heel veel leuke dingen gemaakt.
    Gaaf hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Traag maakt niet uit. Het resultaat is magnifiek en dat is het enige dat telt en dat iedereen ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. zooo mooi, alles gewoon heel erg mooi.
    Mag ik vragen waar je het stofje gekocht hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De paddenstoelenstof komt hier vandaan: http://en.dawanda.com/shop/StoffeandFabrics/
    Geen idee of ze die nog in voorraad hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik heb dat patroon hier ook liggen... ook voor een 4-jarige maar zal het dus wat groter maken? Weet jij nog hoeveel stof je uiteindelijk nodig had?

    BeantwoordenVerwijderen