zaterdag 5 november 2011

Vergroen eens een speelplaats!

De trouwe lezer weet al langer dat ik lid ben van de ouderkring van de school van mijn zonen. We ijveren niet enkel voor een verkeersveilige schoolomgeving, maar werken ook aan een groenere speelplaats.
Een speelplaats waar ze niet alleen zelf op zoek kunnen gaan naar kriebeldiertjes, voelen aan natuurlijk materiaal en kijken naar de zonnebloemen die er groeien, maar ook een plek waar ze naar hartenlust kunnen ravotten, lopen en springen. Een speelplaats waar ook rustige plekjes zijn voor kleuters die daar behoefte aan hebben.
Geen grote, open betonnen vlakte, maar een spelplek met verstopplaatsen en een loopparcours met hoogteverschillen en een groene toets.

De grote zandbak werd met de hulp van enthousiaste ouders afgebroken en werd vervangen door een heuse speelheuvel die beplant werd met bodembedekkers en een aantal struiken.

In de plaats kwam er een kleinere, mobiele speelbak die afwisselend kan gevuld worden met zand, herfstvruchten of keien. En een heuse takkenwal waarachter de hele derde kleuterklas zich kan verstoppen.
Het resultaat mag er wezen, de kleuters hebben een groenere en leukere speelplaats gekregen, nadat een aantal ouders een dag hard kwamen werken.

Om deze harde werkers te bedanken, kroop ik achter mijn naaimachine. Ik maakte voor elk van hen een zakje gevuld met bloembollen, zodat ze ook thuis met hun kleuters kunnen verder planten.
De zakjes werden gemaakt met haar handleiding.

En de stof symboliseert alles wat we met ons project willen bereiken: die ninja's zouden de kleuterspeelplaats een geweldige verstopplaats vinden. Het lijkt wel of zij wist van mijn vergroening plannen, toen zij de stof ontwierp voor het goede doel.

U kan deze exclusieve stof aankopen in de webshop of volgend weekend langskomen op Petit bazaar. De stof neem je dan na voelen en keuren,mee naar huis zonder portkosten.

16 opmerkingen:

  1. GEWELDIG!!!! Ik wou dat ze dat bij ons op school ook zouden doen, hééél erg tof!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Riet: volgens mij ook haalbaar op de nieuwe school van Liv?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waaw, leuk idee! En die zakjes weer helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De speelplaats is een echte speeltuin geworden op maat van kinderen! Super hoe jullie dat hebben kunnen verwezenlijken!

    De bedankingszakjes zijn ook echt super! Ik kijk uit naar de Petit Bazaar volgende week, eindelijk eens iets bij ons in de buurt in Gent :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, wat een fantastische NA!!! Ik zit ook in de ouderraad maar jammer genoeg is de speelplaats van onze kids (lager dan, kleuter heeft een speelterras met speeltuigen) niet zo toegankelijk voor vernieuwende dingen. Ze zitten samen met het middelbaar op de speelplaats...

    Je zakjes zijn een schitterend idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, wat een werk die speelplaats! Knap.
    En zo lief dat je dan de ouders nog eens zo uitbundig bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooh, geweldig dat die ouders zich zo hebben ingezet voor de vergroening van de speelplaats! Er is nog hoop in deze wereld! ;-) Mooi werk geleverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n speelplaats ... VETCOOL zouden mijn jongens zeggen !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wou dat ik terug een kleuter was, als ik dat daar zo zie! Grote betonnen vlakte, ja, zo was onze speelplaats, en ge ziet wat er van terecht gekomen is ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super speelplek. Dit ga ik onthouden als inspirerend voorbeeld voor op 't werk! Ik ga zeker nog wat extra info vragen dinsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed gedaan (speelplaats) en schoon gedaan (zakjes)!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoe zalig is dat daar allemaal zeg en wat een prachtige zakjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super goed initiatief. Een voorbeeld voor vele scholen denk ik.
    Die zakjes vind ik trouwens ook een leuk idee als bedankje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw seg, wat een super actie! En die speelplaats ziet er pakken beter uit! Ook heel leuk, dat bloembollenidee!

    BeantwoordenVerwijderen