woensdag 3 maart 2010

Gedverdomse Biais

Toen mijn nichtje bijna vier maand werd, kroop ik achter mijn naaimachine en maakte haar extra grote slabbetjes zodat ze de eerste groentepapjes proper zou overleven.
Stofjes werden gekozen en geknipt, biais er rond en hop de envelop naar Ierland verstuurd. Dat verliep allemaal zeer vlot en de eerste keer biais zat erop, ik snapte toen niet dat iedereen zo vloekt op biais.


Maaaar toen meldde mijn zus dat de biaisranden na een wasbeurt begon te lossen en daar ging mijn geslaagd project. Slabbetjes werden terug in België afgeleverd en dit weekend begon het herstelwerk.
En, aargh, ik haat herstelwerk, maar toch begonnen we eraan: veel getorn en dan eerst de randjes zigzaggen en dan het biaske er terug op.



Maar nu vraag ik aan u, meer-ervaren naaisters, was dit gewoon pech, een typische beginnersfout of zigzaggen jullie steeds eerst?

12 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of ik persé meer ervaren ben, maar ik heb de gewoonte van alles te overlocken of te zigzaggen. (misschien één van mijn neurosen: je gaat zien als ik het niet doe, dat het dan zeker misloopt.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik zigzag ook alles eerst! Noem het neurotisch, perfectionistisch, noem het uitsloven.... Maar ik heb er zo'n hekel aan als het inderdaad misgaat!!!!
    groetjes Cindy
    www.uttemetut.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @naadjes en draadjes en cindy: oh boy, dat wordt waarschijnlijk dus nog veel herstellen, dus moosmade als de placemats beginnen te rafelen, mag je ze steeds terug sturen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ahum, ik zigzag nooit, maar na het lezen van bovenstaande commentaren, ga ik dat ook maar beginnen doen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb tot nu toe enkel biais gebruikt voor badstoffen slabbekes en die heb ik ook eerst gezigzagd, omdat badstof zo pluist hè. Dat was een goeie tip van meisjesmama in haar slab-met-mouwen-handleiding. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er totaal niet aan zou denken om dat ook bij gewone katoenen stofkes te gaan doen, dus ik ben zeer blij met de waarschuwing. Waarvoor dank! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zigzag ook alleen het badstof. Het katoen eigenlijk nooit, ik probeer het biais altijd zo kort mogelijk langs de rand te stikken zodag de rand van de stof er goed tussen zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou gelijk ook wel eerst zigzaggen.
    Het is niet zo prettig... maar we hebben er toch weer van geleerd hee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zigzag meestal ook niet. Maar ik leg het biais zo ver mogelijk over de rand (zoals Miekks schrijft), zodat het goed vastzit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Martine..Gentbrugge14 mrt 2010, 11:13:00

    Ik overlock die niet. Hangt misschien af van de stof die je voor de slab gebruikt.Als ze al rafelt voor je het biaisbandje er aannaait zou ik het wel doen.
    Normaal zit je stof ver genoeg tussen de biais ,heb een slab of twee gemaakt en die zijn na al ettelijke keren te wassen nog niet los gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik zou het ook niet zigzaggen, maar idd wel als je ziet dat de stof al ravelt voor je het biais aanzet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @iedereen: merci voor de tips, vanaf nu doe ik eerst een uitraffel testje en beslis dan om te zigzaggen of niet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik naai eerst de ene kant van bias vast en daarna vouw ik het om en naai ik het vast met kantstikvoetje en zet naald 1,5 van rand af. Hiermee komt stiksel dicht tegen de rand. Sindsdien trek ik het nooit meer los. Zelfs niet met de smalste maat bias. Ik zigzag nooit.

    BeantwoordenVerwijderen